Google AdWords maakt wereldwijd volgende stap: extra kansen voor B2B?

  • 20130208-011643.jpg

Google AdWords is vernieuwd en biedt de adverteerder meer ‘dimensies’ om zijn campagne mee te targeten. Het wordt mogelijk om naar apparaat, regio en tijd commerciële boodschappen uit te zenden.

De noviteit is gisterenavond wereldwijd geïntroduceerd. Benjamin Faes van Google Europe legt tijdens een telefonische toelichting aan deze uitgave uit: “We zien dat mensen gedurende de dag online zijn op diverse apparaten: desktop, tablet en smartphone. In Engeland, bijvoorbeeld, is het aantal tablets verdubbeld. We willen de adverteerders helpen om in te spelen op dat wisselende gedrag en de consument overal te kunnen bereiken.”

“Met ‘geoptimaliseerde campagnes’ kun je een zoekcampagne definiëren en voor alle biedingen bepalen op welke tijd, welk scherm en welke locatie de uitingen moeten verschijnen. Een tweede feature is ‘click-to-call’, om een adverteerder direct vanuit een reclame te kunnen bellen.” Het wordt ook mogelijk om appdownloads te meten.

Als voorbeeld neemt Google de AdWordscampagnes van een pizzeria. Iemand die om 13.00 uur een advertentie ziet op zijn desktop zit in een andere omgeving met andere intenties dan iemand die om 20.00 uur met zijn mobiel, onderweg, naar een pizzeria zoekt. “Signalen zoals locatie, tijdstip en de mogelijkheden van het gebruikte apparaat zijn steeds belangrijker geworden bij het weergeven van de juiste advertentie.”

Marketingspecialist Harmen Visscher van bureau Traffic4u: “Tot gisteren kon je één bieding op één keyword doen en dat gold overal. Nu worden daar variabelen aan toegevoegd: apparaat, regio en tijdstip. Als je bijvoorbeeld weet dat advertenties op desktops beter converteren dan op een mobiel, dan bied je mobiel bijvoorbeeld zeventig procent van wat je op de desktop doet. Een ander voorbeeld: als je weet dat mensen uit Noord-Nederland conservatiever online vakanties boeken dan die uit Zuid-Nederland dan bied je in de ene regio tachtig procent en de andere honderdtwintig per keyword.”

Bron: emerce

20130208-011643.jpg

Categories