Online Retail groei: 26% in 2012

  • clothing_brand_brushes_by_susanasussie97-d33t3dt

Het digitale verkoopkanaal is in 2012 met een kwart gegroeid. Nog steeds, zo blijkt uit cijfers van Icecat uit Nieuwegein, groeit het aantal sites én fabrikanten dat in de online handel stapt met tientallen procenten.

Dat blijkt uit de mondiale e-commercecijfers die Icecat publiceert. Het bedrijf, een hier vrij onbekende dataleverancier van wereldformaat, rapporteert geen omzetten maar cijfers over omvang van internetwinkels, vergelijkers, veilingsites en informatieopvragingen door consumenten.
De interesse voor online shoppen, gemeten naar de hoeveelheid informatieopvragingen aan de klantkant, steeg afgelopen jaar met 26 procent. Het aantal kanaalpartners, waaronder webshops, groeide met bijna de helft.
Hoewel het nog steeds computers en randapparatuur zijn waar de meeste interesse naar uitgaat, begint de handel in alledaagse producten als wasmachines, doe-het-zelfspullen en keukenapparatuur steeds grotere vormen aan te nemen. Zo hebben consumenten 152 procent meer interesse in de energiezuinigste wasmachines dan die met een B-energielabel.
Uit een onderzoek waar de Financial Times vandaag over schrijft blijkt dat Amerikanen inmiddels tien procent van hun kledingkast hebben gevuld met online aankopen. Onderzoeker Moody’s concludeert dat voor modeartikelen nu ook kritische massa is bereikt. Voor elektronica is dat al jaren het geval, met zichtbare gevolgen voor het aantal elektronicawinkels in de winkelstraten.
Tabletcomputers waren volgens Icecat in 2012 de snelst groeiende productcategorie (+158 procent), gemeten naar het aantal ‘informatiedownloads’, het product waar het Nederlandse bedrijf in handelt. De nummer twee op de lijst zijn LED-tv’s (+141 procent).

Bron: Emerce

Categories